Thursday, February 17, 2011

Mati itu Pasti !!

...بسم الله الرحمن الرحيم



Setiap yang bernyawa pasti akan merasakan mati” (Ali Imran : 185)

:: Saat itu pasti tiba hanya kita yang tak tahu bila dan bagaimana ::

“Dimanapun kamu berada, kematian akan mendapatkan kamu, walaupun kamu berada di dalam benteng yang tinggi dan kukuh” (An nisa : 78)

:: Walau dirimu hebat, walau tingginya darjat, meski banyaknya pangkat, walau sedang sihat, meski di laut meski di darat, ketahuilah MATI itu sangat dekat ::


"Setiap yang bernyawa akan merasakan mati. Kami akan menguji kamu dengan keburukan dan kebaikan sebagai cobaan. Dan kamu akan dikembalikan hanya kepada Kami." (Al-Anbiya' : 35)

:: Suka duka, senyum ketawa, jerih pedih, bahagia sengsara...ujian Allah terhadap hambaNya, ingkar atau sabar? kufur atau syukur? ::

“Bawalah bekal, karena sesungguhnya sebaik-baiknya bekal adalah taqwa” (Al Baqarah : 197) 

:: Ilmu yang bermanfaat untuk dunia dan akhirat bukan anugerah yang bertingkat-tingkat , amal ibadah dan sedekah jariah bukan harta mewah yang melimpah-limpah ::


“Perbanyakkanlah olehmu mengingati perosak kelazatan, iaitu mati.” (Hadis riwayat al-Tirmizi).

 :: Jadikan bicaramu kerana berzikir dan diammu kerana berfikir, semoga tak tergolong dalam golongan yang 'fakir'  ::


“Bahawasanya tidak berlalu satu hari ke atas kubur melainkan kubur berkata (kepada manusia): Akulah rumah pengasingan, akulah rumah persendirian, akulah rumah tanah, akulah rumah yang penuh dengan ulat. Dan apabila dikuburkan orang yang bermaksiat dan orang yang kafir maka kubur berkata kepadanya: Tidak ada ucapan selamat datang bagimu, sesungguhnya engkau adalah orang yang paling kubenci yang berjalan di atasku. Pada hari ini segala urusanmu telah diserahkan kepadaku maka engkau akan lihat betapa aku akan membalas perbuatanmu. Lalu kubur itu menghimpitnya sehingga berselisih tulang-tulang rusuknya.” (Hadis riwayat al-Tirmizi)


"Rumah kata pergi kubur kata mari"
(Inna Lillahi Wa Inna Ilaihi Raaji'un)




"Amal kita tambah maksiat kita cegah" (InsyaAllah)
Moga dapat HUSNUL KHATIMAH (Alhamdulillah)
(TT_TT)

No comments: